logo-ebonus
Hledej
menu
Zdraví
Prevence
Pohyb
Relaxace
Zábava
Video

Jak funguje lázeňská péče v ČR

Jak funguje lázeňská péče v ČR
22.9.2025
Pojem „lázeňská péče“ zahrnuje poměrně širokou nabídku služeb. K těm nejznámějším patří lázeňská léčebně rehabilitační péče hrazená ze zdravotního pojištění určená k prevenci mnoha chronických onemocnění nebo k doléčení po operacích, úrazech apod.
Autor: Alexandra Zachová Tichá

Čerpání této lázeňské péče upravuje Zákon o veřejném zdravotním pojištění, který v paragrafu 33 definuje dva typy hrazené lázeňské léčebně rehabilitační péče - komplexní a příspěvkovou. Příloha 5 zákona pak obsahuje seznam onemocnění, u kterých je možné lázeňskou léčebně rehabilitační péči poskytnout.

Lázně v ČR každý rok navštíví okolo 100 000 klientů zdravotních pojišťoven.

Komplexní lázeňská léčebně rehabilitační péče

Jde o hrazený lázeňský pobyt, který zahrnuje vstupní, kontrolní a výstupní lékařské vyšetření, 63 procedur za tři týdny předepsaných lékařem podle zdravotního stavu, stravování formou plné penze a ubytování ve dvoulůžkovém pokoji podle standardů konkrétní zdravotní pojišťovny.

Lázeňská zařízení většinou umožňují návštěvníkům, aby si připlatili za nadstandardní služby, např. jednolůžkový pokoj, lepší vybavení atd.

Komplexní lázeňský pobyt trvá zpravidla 21 dní (s možným prodloužením během pobytu na 28 dní) a přímo navazuje na lůžkovou péči nebo specializovanou ambulantní zdravotní péči. Má pomoci s doléčením, zabránit vzniku invalidity a nesoběstačnosti, nebo minimalizovat rozsah invalidity.

Termín nástupu na komplexní lázeňskou péči se řídí stupněm naléhavosti. Pokud jde například o překlad z lůžka na lůžko, nastupuje klient do jednoho měsíce. V ostatních případech se jedná o nástup do 3 měsíců ode dne schválení návrhu zdravotní pojišťovnou.

Po dobu komplexní lázeňské péče je pacient v dočasné pracovní neschopnosti.

Ilustrační foto | Zdroj: Institut lázeňství a balneologie, v. v. i.

Příspěvková lázeňská léčebně rehabilitační péče

Týká se nejčastěji pojištěnců s chronickým onemocněním v případech, kdy tito pojištěnci nesplňují podmínky pro komplexní lázeňskou péči.

Hrazenými službami jsou v tomto případě pouze vyšetření a léčení pojištěnce. Ubytování a stravu si hradí klient sám, případně dochází na procedury z místa bydliště.

Dalším rozdílem je termín nástupu léčení. Nástup musí proběhnout nejpozději do šesti měsíců ode dne schválení návrhu zdravotní pojišťovnou. Tato péče může být poskytnuta jednou za dva roky po předchozím schválení od pojišťovny.

Po dobu léčby není pojištěnec v pracovní neschopnosti, jako u komplexní lázeňské péče.

Ilustrační foto | Zdroj: Institut lázeňství a balneologie, v. v. i.

Návrh na hrazenou lázeňskou péči

Návrh podává většinou praktický lékař na základě zprávy odborného specialisty, nebo ošetřujícího lékaře hospitalizujícího zdravotnického zařízení. Mohou ho vypsat přímo i tito lékaři.

Návrh může lékař podat elektronicky prostřednictvím lékařských softwarů, nebo vyplnit tiskopis a odeslat na příslušnou pojišťovnu, případně ho může zdravotní pojišťovně doručit i sám pojištěnec.

Podmínky jednotlivých pojišťoven se mohou lišit. Velmi důležitá je aktivní spolupráce klienta na návrhu lázeňské péče. Kromě všech zdravotních informací a požadovaných vyšetření musí totiž lékař v návrhu vyplnit také konkrétní lázeňská zařízení. Je proto vhodné, když si je pojištěnec vybere předem na základě vlastních preferencí a zdravotní indikace.

Informace o smluvních zařízeních poskytujících lázeňskou léčebně rehabilitační péči je možné najít na webových stránkách zdravotních pojišťoven. Týká se to zejména komplexní lázeňské péče. U příspěvkové varianty si pacient konkrétní lázeňská zařízení vybírá a kontaktuje sám až po schválení návrhu.

Na schválení návrhu revizním lékařem má zdravotní pojišťovna lhůtu 30 dní, ve výjimečných případech může dojít k prodloužení na 60 dní. U komplexní varianty odesílá pojišťovna schválený návrh rovnou do vybraného lázeňského zařízení, které pak pojištěnce kontaktuje tzv. předvoláním nejpozději pět dnů před nástupem na léčebný pobyt.

Lázeňská péče je i pro samoplátce

Lázeňská zařízení neposkytují své služby pouze klientům zdravotních pojišťoven. Pestrou nabídku mají také pro samoplátce. Jedná se především o tzv. medical wellness programy, které se od klasického wellness liší zejména využitím přírodních léčivých zdrojů, lékařskými službami a přítomností odborného zdravotnického personálu.

Medical wellness může být samozřejmě orientované čistě na odpočinek a relaxaci, ale mnohem vhodnější je využití lázeňského pobytu k prevenci vzniku civilizačních obtíží či onemocnění, která dnešní společnost trápí.

Typickým příkladem jsou problémy s pohybovým aparátem, ty má velká část naší populace a je to jeden z nejčastějších důvodů dlouhodobé pracovní neschopnosti. Na terapii pohybového aparátu se zaměřují skoro všechna lázeňská zařízení a je tedy možné využít jejich odborné služby ještě před tím, než se dostaví vážné zdravotní problémy a narušení kvality života.

Ilustrační foto

Pobyty samoplátců bývají kratší, v průměru se pohybují mezi 7 až 9 dny. To je minimální doporučený interval, který by si měl člověk dopřát, aby pocítil účinky lázeňského pobytu na své zdraví. Díky vytržení z každodenních problémů, úpravě životosprávy, vhodným léčebným procedurám a pohybové aktivitě v lázeňské terapeutické krajině může být pravidelné absolvování lázeňského pobytu klíčem k udržení dlouhodobého fyzického i psychického zdraví.

Stačí si jen vybrat vhodné lázeňské zařízení, které odpovídá vašim potřebám a požadavkům a jednou za čas místo klasické dovolené zkusit zdraví prospěšné lázně. Protože lázně mají otevřené dveře pro všechny.

Text vznikl ve spolupráci s Institutem lázeňství a balneologie, v. v. i. Děkujeme.

Související články